top of page
  • תמונת הסופר/תBen Peer

תרופה נגד השמנה - למי מומלץ?

עודכן: לפני יומיים


תרופת קסם נגד השמנה

כשהייתי צעיר, אני ואמא שלי פינטזנו על גלולת קסם. למה לא ממציאים לנו כדור פלא כשלוקחים אותו מרזים או לא משמינים? כך אפשר לאכול כל מה שבא לנו בלי לדפוק חשבון. מאז עברו כמה עשרות שנים. היום יש כדורים וזריקות נגד השמנה. האם החלום התגשם? מה הסיפור עם אוזמפיק Ozempic ותרופות דומות כמו ריבלסוס Rybelsus וגם וויגובי Wegovy  ? 

כל אלו הם תרופות נגד סוכרת והם אושרו בשנים האחרונות וניתנות גם כתרופות נגד השמנה. איך זה עובד? האם זה עובד? למי זה מומלץ? תופעות לוואי? האם זה במקום אורח חיים בריא או בנוסף? ומה המסקנה שלמדים מתרופות אלו על ירידה במשקל לכל מי שרוצה לרדת במשקל?


מזרק לשימוש בייתי מוזרק לבטן


תרופה מדהימה נעים להכיר

אני בדרך כלל לא מתלהב מתרופות בלשון המעטה אבל מזאת אני בהחלט כן 😀. סמגלוטייד Semaglutide או בשמות מסחריים: אוזמפיק Ozempic , ריבלסוס Rybelsus וגם וויגובי Wegovy היא תרופה המיועדת לטיפול בסוכרת מסוג 2 ובהשמנת יתר. היא מחקה את הורמון GLP-1 הקיים באופן טבעי בגוף האדם. בספטמבר 2019, סמגלוטייד אושרה על ידי ה-FDA בצורתה במתן אורלי, וביוני 2021 אושרה למתן בהזרקה עבור טיפול בהשמנה.


קופסת האריזה של התרופה אוזמפיק והמזרק שמגיע איתה

איך זה עובד?

הורמון GLP-1 מיוצר במערכת העצבים המרכזית ובמערכת העיכול. הוא ממלא תפקיד בשליטה ברמות הסוכר בדם, בהפרשת אינסולין תלוית גלוקוז, ובעיקר בהפחתת התיאבון. החומר הפעיל בתרופה מדמה את פעולת ה-GLP-1 בגוף ויוצר תגובה פיזיולוגית דומה.


ציור של מעיים וחצים לכל האיברים שההורמון משפיע

שורה תחתונה, ההורמון GLP-1 וכך גם התרופה:

  • מגביר את הפרשת האינסולין

  • מעכב את ריקון הקיבה

  • מפחית רמות גלוקגון וכך עוזר לשמור על רמת סוכר מאוזנת יותר (גלוקגון הוא הורמון שגורם לכבד לפרק גליקוגן כלומר לפרק סוכר ממאגר הסוכר)


מזרק והקופסה של תרופת ווגובי

התוצאה היא רמת סוכר מאוזנת יותר והפחתת התיאבון ששני אלו ביחד עוזרים מאוד לירידה במשקל. להעמקה נוספת על מנגנון התרופה גללו לסוף.




קופסת טבליות של התרופה ריבלסוס

כמה יורדים במשקל?

השורה התחתונה היא שזה עוזר להוריד בממוצע כ 15% ממשקל הגוף! זה משמעותי ביותר. סתם דוגמא מספרית: אישה ששוקלת 85 קילו והיא בעודף משקל משמעותי זה יעזור לה להוריד כ13 ק״ג לשקול 72 ק״ג לאחר כמה חודשים. מדהים, לא?

אבל! יש פה אבל.

מחקרים קליניים מראים כי אנשים שמשתמשים בתרופות אלו לרוב רואים ירידה משמעותית במשקל כאשר הם משלבים את הטיפול עם שינויים באורח החיים. יתרון נוסף הוא היכולת לשמר את המשקל הנמוך לזמן ארוך. "ירידה משמעותית" מתייחסת להפחתה מובהקת ובולטת במשקל גוף.  כזאת שעשויה להתבטא בירידה של כמה קילוגרמים או אפילו כמה עשרות קילוגרמים בתקופת טיפול. כל זאת תוך מספר שבועות או חודשים לאחר התחלת הטיפול.

אמא שלי ירדה 12 ק"ג ב10 חודשים בשימוש בתרופה ביחד עם שינוי מאוזן ולא קיצוני בתזונה. היא מאז מצליחה לשמור על המשקל החדש כבר שנתיים.


למי מומלץ לקחת?

תרופות אלו מומלצות לאנשים שסובלים מאחת או יותר מהבאים:

  • סוכרת סוג 2

  • אנשים עם השמנת יתר או עודף משקל משמעותי

  • אנשים עם גורמי סיכון מרובים למחלות לב וכלי דם

כלומר לאנשים בריאים בסך הכל ובעלי BMI מעל 25 נחשבים כאנשים עם עודף משקל יכולים להיחשב כמתאימים לטיפול בתרופות אלו. לדוגמא, אישה בגובה 1.65 ומשקל מעל 75 היא מועמדת טובה (זהו BMI של 27).


מה עם תופעות לוואי?

תופעות הלוואי הפופולריות:

  • עייפות ובחילות: חלק מהתרופות הללו מונעות ספיגת סוכר מהמעיים, מה שעלול להוביל לשינויים בפעילות המעיים ולתסמינים כמו עייפות ובחילות.

  • נפיחות וכאבי בטן: תופעות לוואי שכיחות עקב שינויים בפעילות המעיים.

  • רעש (שקשוק) בטן: מה שנקרא Stomach rumbling תופעת לוואי שכיחה שעלולה להתרחש במהלך שימוש בתרופות.

  • גירוי / פריחה בעור: עלולות להתרחש תגובות עור כגון גירוי, רגישות או פריחה.


האם זה במקום או בנוסף לאורח חיים בריא?

תרופות אלו הן בדרך כלל חלק מתוכנית טיפולית משולבת הכוללת גם שינויים באורח החיים הבריא כמו תזונה בריאה, פעילות גופנית קבועה וניהול סטרס. עבור אנשים עם עודף משקל, חשוב לזכור כי ירידה במשקל יעילה ובריאה דורשת שילוב של שני הרכיבים: טיפול רפואי ושינויים באורח החיים. השילוב של התרופה ככלי נוסף יחד עם אורח חיים מסייע בהגברת ההצלחה בתהליך הירידה במשקל, בתיקון רמות סוכר בדם ורמות כולסטרול ולשיפור הבריאות הכללית.


גרף של רמת סוכר עולה ויורד ובאמצע רמה מתונה יותר


מה אפשר ללמוד מהצלחת התרופות על ירידה במשקל?

המפתח העיקרי לירידה במשקל ולשמור עליו לאורך שנים הוא איזון הסוכר בדם. מי שרוצה להצליח בירידה במשקל מומלץ לו ללמוד מה היא תנגודת אינסולין ועל הקשר בין סוכר, אינסולין ושומן. בלי קשר לזה אם אתם חולי סוכרת או בדרך לחלות בסוכרת. אינסולין גבוה הוא תגובה לסוכר גבוה ואי יכולת לפרק שומן ולצרוך אותו. אם תתמקדו בהשטחת עקומת הסוכר שלכם, תצליחו לרדת במשקל, לשמור עליו ולהיות בריאים יותר. יש המון דרכים להשטיח את עקומת הסוכר, לדוגמא אוכלים בסדר הנכון

אני חוזר על המשפט שוב כי זה סופר חשוב: מי שרוצה לרדת במשקל ולשמור עליו לשנים רבות, צריך ללמוד על תנגודת אינסולין ולהיות בפוקוס על רמת הסוכר בדם שלו. לדאוג לאכול באופן שרמת הסוכר לא תזנק. אם תבינו איך אתם עושים את זה, אתם תרדו במשקל. גם אם אתם לא חולים בסוכרת. הבנת תפקיד האינסולין ורמת סוכר מאוזנת היא מפתח לירידה במשקל. 


האם כדאי לכל אחד עם עודף משקל להשתמש בתרופה?

אני חושב שמי שנאבק במשקל המון שנים ורוצה ליצור שינוי באורח החיים שלו, יכול להעזר בתרופה אבל לא לשכוח שזה חלק אחד מתוך אסטרטגיה שלמה של שינוי בהתנהגות ובהרגלי אורח החיים.

לדעתי זה כדור / זריקה מדהימה אבל 

  • אפשר להגיע לאותה תוצאה אם תלמדו איך לשטח את עקומת הסוכר שלכם. זה מצריך ידע, שינוי הרגלים וניתן לעשות את זה באופן טבעי ללא תרופות.

  • אם אתם מסתמכים רק על התרופה שתוריד לכם את המשקל, אתם לא תגיעו לתוצאות ואולי גם תדפקו את הגוף שלכם עוד יותר.

חשוב לזכור שתרופות הן לא דבר טבעי לגוף. לכן יש להן פוטנציאל לגרום לתופעות לוואי ותופעות לא רצויות.

בנוסף, לכל אדם יש מערכת פיזית ומצב בריאותי ייחודי. התגובה לתרופות עשויה להשתנות מאוד מאדם לאדם. לכן, גם אם תרופה מתאימה לאדם אחד, זה לא אומר שהיא מתאימה לכולם.

חשוב להבין שתרופה לירידה במשקל אינה פתרון קסם. גם בשילוב עם תרופות יש להקפיד על אורח חיים בריא הכולל תזונה נכונה ופעילות גופנית.

בקיצור, נראה שיש עוד הרבה לקחים ללמוד לפני מתן תרופות כאלו לכל אדם עם משקל עודף. פשוט לא עבר עדיין מספיק זמן.


האם העתיד כבר כאן ויש גלולת פלא ואפשר לאכול כל מה שרוצים?

אז עדיין לא!

המדע והטכנולוגיה התקדמה מאוד וזה אכן פיתוח מרשים!

אבל לצערנו, זה לא מאפשר לאכול כל מה שרוצים.

אנחנו עדיין לא שם. עד שנגיע לשם, בשביל לשמור על הבריאות, צריך להנהיג אורח חיים בריא. אפשר בהחלט להעזר בתרופות אלו על מנת להצליח להגיע למטרה הזאת.



העמקה נוספת: איך המנגנון עובד?

ההורמון מיוצר בתאי L של המעי הדק, בעיקר לאחר אכילה. הוא משפיע על רמות הסוכר בדם באמצעות שני מנגנונים עיקריים:

  1. גירוי שחרור אינסולין: GLP-1 מגביר את הפרשת האינסולין מהלבלב, ובכך מוריד את רמות הסוכר בדם לאחר הארוחות.

  2. האטת תהליכי עיכול: GLP-1 מאט את קצב ספיגת הגלוקוז במעי הדק, ומאפשר לגוף לספוג סוכר בקצב איטי ויציב יותר.

הוא משפיע על תחושות שובע ודיכוי תיאבון, מה שיכול לתרום לירידה במשקל.

תכלס כאשר אנחנו אוכלים ומעכלים גלוקוז, המעי שמשחרר את הגלוקוז גם מייצר את ההורמון וכך מבקש מהלבלב לייצר אינסולין כדי שהגלוקוז יכנס אל תוך התאים. הוא גם מאט את ספיגת הגלוקוז במעי עצמו ובעצם עוזר לספיגה איטית יותר שזה בדיוק מה שאנחנו רוצים שיקרה כדי למנוע קפיצות סוכר.

בנוסף לגוף יש מנגנונים שמווסתים את כמות ה GLP1 ובעצם מפסיקים אותו. התרופה יודעת להתחמק מההפסקה הטבעית הזאת.

כאשר מזריקים אוזמפיק, לדוגמא, משתמשים בטכנולוגיה חכמה שבה ההורמון משתחרר באופן הדרגתי ממחסן שנמצא מתחת לעור וכך התרופה מספיקה לשבוע שלם.


 

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש - בלינק זה


58 צפיות0 תגובות
bottom of page